tirsdag 19. juli 2011

Oppgave fra legen.

Det jeg skriver under her er en oppgave jeg har fått av legen jeg går i behandling hos. Dette er skrevet så nøyaktig som jeg klarer. Det er hovedsakelig ting jeg har skrevet tidligere. Men ikke på samme måte. Kommenter gjerne, jeg setter pris på innspill.

Når du opplever en ubehagelig følelse, lag en beskrivelse av den situasjonen følelsen kom i.
Hvis følelsen kom i forbindelse med at du tenkte, drømte eller dagdrømte, skriv ned dette.
Skriv så ned den eller de tanker som var forbundet med følelsen.

Situasjon
Beskriv kort den faktiske hendelse eller situajson som førte til de ubehagelige følelsene.
Beskriv også for eksempel tanker, dagdrømmer eller minner som ledet til ubehagelige følelser.
1. Sitter på stua sammen med mor og far og ser på tv. Det begynner å klø på sårene/arrene. Da dukker stemmene opp med ordre om å kutte meg.
2. Ligger i sengen og skal sove. Hvor jeg tenker på hvordan jeg ser ut, både størrelse og utseende. Hvorpå stemmene begynner å kritisere meg for hvordan jeg ser ut. Og de sier jeg må straffes fordi jeg er feit, og at jeg ikke ser bra nok ut på armene (trenger flere arr).
3. Sitter på jobb, gjør ingenting, så får jeg et innfall (vet ikke om det er stemmer eller tanker) om at jeg må tappe blod.

Følelser
Beskriv dine ubehagelige følelser og forsøk å dele dem opp i angst, sinne, sårethet osv.
Beskriv også de kropslige former for ubehag du har hatt: for eksempel svimmelhet, hjertebank, press for brystet osv.
1. De følelsene som dukker opp når stemmene sier at jeg må kutte meg er psykisk press, på den måten at jeg føler jeg må gjøre det, eller så får jeg ikke ro fra stemmene. Jeg føler også oppgitthet, siden jeg egentlig ikke vil gjøre dette mot meg selv. Jeg blir også sint, på meg selv, at jeg ikke klarer å kontrollere megselv bedre. De fysiske tingene jeg kjenner er, hjertebank/nervøsitet er redd for å bli oppdaget, rastløshet slik at jeg ikke klarer å roe meg ned.
2. De følelsene som dukker opp når jeg ligger i sengen er skam, jeg skammer meg over hvordan jeg ser ut. Jeg blir også lei meg, fordi stemmene kritiserer hvordan jeg ser ut. Føler også psykisk press, samt sinne. Det fysiske jeg føler på er hjertebank, gruer meg til det jeg skal gjøre, et enormt røyksug og at jeg blir sulten.
3. Jeg blir redd, siden dette skjer mens jeg er på jobb og ikke klarer å kontrollere meg. Jeg føler også en lett angst, tørr ikke bevege meg, er redd for hva jeg kommer til å gjøre hvis jeg beveger på meg. Jeg blir også oppspilt, nesten som et adrenalinkick, siden jeg skal gjøre noe sånn på jobb og kan bli oppdaget. Det fysiske går mest i hjertebank (adrenalinkicket) og skjelvinger (at jeg er redd). Kjenner også at jeg begynnner å kaldsvette på ryggen, hvorfor vet jeg ikke.
Tanker
Skriv kortfattet ned de tanker som er knyttet til de følelser som du har angitt.
1. Tankene rund følelsene som dukker opp er hvordan skal jeg gjennomføre dette uten å bli oppdaget, og hvor mange kutt jeg skal kutte. Jeg tenker også at jeg er svak, siden jeg ikke klarer å stå i mot stemmene.
2. Tankene her går i at jeg må slanke meg, evt slutte å spise så mye. Jeg må anskaffe meg flere arr på armene, vise at jeg er flink. Jeg finner også ut om jeg skal ta meg en røyk før eller etter jeg har kuttet meg, evt både og.
3. Jeg tenker i dette tilfelle at jeg er “syk i hodet”, som finner på noe sånn. Jeg tenker om meg selv at jeg gjør meg til en tyv, siden jeg stjeler fra arbeidsplassen for å gjennomføre dette.


For og imot.
Stygge tanker.
1. Jeg er feit. For: jeg  har kulemage, jeg har dobbelthake, buksene er trange, jeg har “man boobs”, jeg veier for mye, lårene er store. Mot: jeg er mindre enn broren min, jeg var større før.
2. Jeg fortjener å ha kutt på armene. For: jeg er feit, jeg spiser mat, jeg skal merkes for livet. Mot: ?
3. Jeg skal ikke leve. For: jeg utgjør ingenting, jeg er i veien, det er den enkle løsningen. Mot: jeg har familie og venner som er glade i meg, jeg har ikke gjort alt jeg skal enda, jeg kan ikke svikte behandler.
Hvor mye tror jeg i % på de stygge tankene.
1. For: 90%. Mot: 10%.
2. For: 100%. Mot: 0%.
3. For: 30% Mot: 70%

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar